Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@03:41:49 GMT

هنر بهترین ابزار برای بیان زیبایی های رضوی

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۱۸۷۲

هنر بهترین ابزار برای بیان زیبایی های رضوی

کارشناس مذهبی با بیان اینکه زیبایی های زندگی امام رضا(ع) در جامعه باید با استفاده از هر ابزاری بیان شود، گفت: اگر فرهنگ رضوی در جامعه پیاده شود قطعا شاهد کاهش آسیب ها و نواقص خواهیم بود؛ ترویج آن وظیفه نهادهای فرهنگی است که باید به آن بپردازند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ امروز 11 ذی القعده روزی است که نور روشنی تمام مدینه را فرا گرفته چرا که هشتمین نور تابناک ولایت در این روز چشم به جهان گشوده است همان امامی که حتی دشمنانش را نیز مجذوب و دلبسته خود کرده بود و همیشه پا به پای مردم قدم بر می داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امام رضا (علیه السلام) شاه خراسان بنا به قول مشهور در 11 ذی القعده 148 هجری قمری و در مدینه به دنیا آمدند و پدر آن حضرت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) و مادرشان نجمه خاتون است؛ نجمه خاتون در مورد ولادت آن حضرت گوید: هنگامی که فرزندم رضا را به دنيا آوردم، پدرش امام موسی كاظم (علیه‌السلام) به من فرمودند: او را بگير و خوب نگهدار زيرا او بقيه‌الله در زمين است.

 

یا امام رضا(علیه السلام) آمدی تا پرندگان خوش الحان، آشیان گزیده بر شاخسار نگاهت، دنیا را زیر پر و بال سعادت بگیرند، تا در تاریکی های دنیا، آفتاب لبخندت، «شمس الشموس» لحظه‏ های بی کسی انسان باشد؛ شما در ادامه مهربانی خدا در مقدس ‏ترین دقایق موعود، زاده شده اید تا خواب تمام باغستان‏ های عقیم، از عطر نفس‏ های شما به شکوفایی و رویش برسد.

 

شور آمدنت ای غریب الغربا چه رستاخیزی بر انگیخته در چهار گوشه عالم! درختان صف به صف، شکوه جاودانه آمدنت را به تماشا ایستاده ‏اند و آبشارها، قد کشیده ‏اند زلالی و سرفرازی نگاهت را. جاده‏ها، شوق رسیدنت را، سراسیمه دویده ‏اند و بوی شما وزیدن گرفته است و تمام گردنه‏ ها به سمت مدینه چرخیدند و تمام دشت‏ ها پیراهن گل به تن کردند.

خصوصیات اخلاقی بی نظیر امام رضا(علیه السلام)

امام رضا(علیه السلام) بسيار به مستمندان رسيدگى مى ‏كردند و به دادن صدقه به ويژه در شب هاى تار و به صورت پنهان می پرداختند و با خدمتگزارانشان كنار يك سفره مى‏ نشستند و غذا مى‏ خوردند.

 

ایشان هيچ فرقى ميان غلامان و اشراف و اقوام و بيگانگان نمى‏ گذاشتند مگر براساس تقوا؛ همواره متبسم و خوش‏رو بودند و  بهترين بخش غذاى خود را قبل از تناول، براى گرسنگان جدا مى کردند و با فقرا مى ‏نشستند و در تشييع جنازه شركت مى‏ کردند و خدمتكارى را كه مشغول خوردن غذا بود به خدمت فرا نمى‏ خواندند و با صداى بلند و با قهقهه هرگز نمى‏ خنديدند.

 

امام رضا(علیه السلام) رفع نياز مؤمنان و گره‏ گشايى از آنان را بر ديگر كارها مقدّم مى‏ داشتند و روى حصير مى‏ نشستند و ایشان همواره قرآن کریم را تلاوت می کردند؛ ایشان هیچ وقت با گفتارشان دل كسى را نرنجانيدند و سخن هيچ كس را ناتمام نمى‏ گذاشتند و نمى‏ شكستند، هيچ نيازمندى را تا حد امكان رد نكردند و پاى خود را هنگام نشستن در حضور ديگران دراز نمى‏ كردند و در حضور ديگران همواره از ديوار فاصله داشتند و هيچ گاه تكيه نزدند.

 

همواره ياد خدا بر زبان شمس الشموس جارى بود؛ از اسراف و تبذير سخت پرهيز داشتند و به مسافرى كه پول خود را تمام و يا گم‏ كرده بود بدون چشم داشت، هزينه سفر مى‏ دادند، در دادن افطارى به روزه‏ داران كوشا بودند و به عيادت بيماران مى ‏رفتند.

 

خويش را به بوى خوش به خصوص براى نماز معطر می کردند و به نظافت جسم و لباس به ويژه موى سر توجّه داشتند؛ قبل از غذا دست‏ها را مى ‏شستند و با چيزى خشك نمى ‏كردند و بعد از غذا نيز آن‌ها را مى‏ شستند و با حوله ‏اى خشك مى‏ كردند.

 

حضرت رضا (علیه السلام) از پدران خود از حضرت علی (علیه السلام) روایت کرده است که فرمودند: «خود را به بوی خوش استغفار و توبه معطر کنید تا بوی بد گناه شما را رسوا نکند».

 

شاه خراسان، یار فقرا در کلام بزرگان

امام خمینی(ره) در خصوص امام رضا(علیه السلام) و ثواب زیارت ایشان می فرمایند: «من ثواب و فضیلت به زوار امام رضا (علیه السلام) را کمتر از زیارت خود آقا (علیه السلام) نمی دانم».

 

مقام معظم رهبری عشق راستین و علاقه قلبی خویش را درباره بارگاه ملکوتی امام رضا این چنین توصیف کرده اند: «آستان قدس رضوی مطاف فرشتگان و کرّوبیان و قبله اهل دل و ملجأ مؤمنان صادق است. امروز به برکت طلوع خورشید انقلاب اسلامی پایگاه بلند اندیشه اسلام و پرچم معارف قرآن نیز هست».

دلمان برای ضریحت تنگ شده آقاجان

هر سال در روز ولادت امام رضا(علیه السلام) عاشقان زیادی راهی مشهد می شدند و دلشان را به ضریح مقدسش گره می زدند اما امسال حرم امام رضا(علیه السلام) آن شور و حال همیشگی را ندارد چرا که ویروس منحوس کرونا مانع از آمدن عاشقان به سمت مشهد الرضا شده است.

 

یا امام رضا(علیه السلام) چندین ماه است که این ویروس منحوس توفیق زیارتتان را از ما گرفته و دلمان برای پنجره فولاد تنگ شده است، آقاجان در این شرایط همه ملت ایران و مسلمانان جهان دست به سوی آستان مقدس شما دراز کرده اند تا شما از خداوندمتعال بخواهید این ویروس منحوس و زاده غرب وحشی را از بین ببرد تا دوباره بتوانیم قدم در رواق و صحن های استان مقدستان بگذاریم.

 

حرم این روزها چراغانی شده است اما زائرانت آقاجان بغضی از جنس دوری و دلتنگی در گلو دارند و از دور سلامت می دهند و می گویند آقاجان ما را فراموش نکنید درست است که از بارگاه عزیزت دور هستیم اما دلمان را به پنجره فولادتان گره زده ایم و به یاد آب های سقا طلایی حرم مطهرتان آب می نوشیم و خاطره های گذشته را مرور می کنیم.

 

به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت شاه خراسان، شمس الشموس امام رضا(علیه السلام) به سراغ یکی از کارشناسان مذهبی رفتیم تا بتوانیم بیش از گذشته با اخلاق و خصوصیات امام رضا(علیه السلام) و فرهنگ ناب رضوی آشنا شویم .حجت الاسلام «علیرضا نخعی پور» معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: امام رضا(علیه السلام) مظهر اسما و اوصاف الهی هستند و می توانیم اوصاف الهی را در کردار، رفتار، گفتار و اخلاق ایشان مشاهده کنیم.

 

وی در خصوص غریب الغربا نامیدن امام رضا(علیه السلام) گفت: غریب به معنای دور است و از این جهت ایشان را غریب الغربا نامگذاری کرده اند که از سایر اهل بیت (علیهم السلام) دور هستند و علت دیگر این است که شخصیت ایشان از ذهنیت ما دور است به این معنا که ما هنوز شخصیت امام رضا(علیه السلام) را هنوز نشناخته ایم و شناخت کاملی از ایشان نداریم.

 

1-زیارت امام رضا(علیه السلام) چه ثواب و فضیلتی را به دنبال دارد؟ روایات متعددی در خصوص زیارت امام رضا(علیه السلام) وجود دارد و بر این موضوع بسیار تاکید شده است به این دلیل که قبل از ایشان شیعیان تقسیم بندی و عده ای هفت امامی شدند و اگر کسی امام رضا(علیه السلام) را قبول داشته باشد امامان بعدی را هم قبول دارد.

 

روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) داریم که ایشان فرمودند: «پاره ‏ای از تن من در سرزمين خراسان دفن می ‏شود که هيچ گرفتاری او را زيارت نمی ‏کند، جز اين که خداوند پريشانی را از او می ‏زدايد و هيچ گنهکاری به زيارت او نائل نمی شود، مگر آن که خداوند گناهانش را می ‏آمرزد».

 

از آثار زیارت امام رضا(علیه السلام) این است که نیازمند حاجت خود را بگیرد و خداوند گناه فرد گناهکار را ببخشد و در روایات دیگری آمده است که اگر کسی امام رضا(علیه السلام) را زیارت کند گویا پیامبر گرامی اسلام(ص) را زیارت کرده است و ثواب حج برای آن فرد نوشته می شود.

 

امام رضا (علیه السلام) نیز فرمودند که هر كس مرا در غربت زيارت كند روز قيامت در سه جا نزد او خواهم آمد تا از ترس هاى آن ‏جا نجاتش دهم؛ هنگامى كه نامه ‏هاى اعمال مردم از راست و چپ به پرواز درآيد، نزد صراط و نزد ميزان.

 

2-فرهنگ رضوی به چه معنا است و برای حفظ آن باید چه اقداماتی انجام دهیم؟ فرهنگ رضوی همان فرهنگ قرآن است و این فرهنگ روابط ما را در چند حوزه از جمله رابطه با خدا، خودمان و مردم و عالم خلقت را تنظیم می کند و اگر کسی رابطه اش با خدا درست باشد به این معنا که آگاهانه و عاشقانه خدا را عمل کند قطعا به فرهنگ رضوی دست یافته است و برای رسیدن به این مرحله باید با قرآن انس داشته باشیم.

 

برای تنظیم و درست کردن رابطه با خودمان باید ارزش خود را حفظ کنیم و امام رضا (علیه السلام) تحت عنوان ولیعهدی هیچ گاه خودشان را گم نکردند اما اگر آدم کوچک باشد با یک عنوان خودش را گم می کند و فرهنگ رضوی این را به انسان می گوید که در هر شرایطی و هر مقامی نباید خودمان را گم کنیم.

 

فرهنگ رضوی در خصوص ارتباط با مردم می گوید که باید با دوست و دشمن به گونه ای رفتار کنیم که از ما احساس رضایت کنند و افرادی که مسئولیت دارند در هر ارگان و دستگاه اجرایی باید دغدغه اش حل مشکلات مردم باشد.

 

3-نهادهای فرهنگی در قبال فرهنگ ناب رضوی چه مسئولیتی بر عهده دارند؟ گسترش فرهنگ رضوی مبتنی بر فهم آن است و مردم تا زمانی که با این فرهنگ آشنا نشوند نمی توانند به آن عمل کنند و این وظیفه نهادهای فرهنگی است که به معرفی فرهنگ ناب رضوی در جامعه بپردازند و امام رضا (علیه السلام) در این راستا می فرمایند که خدا رحمت کند آن کسی که محاسن و زیبایی های کلام ما را برای مردم بیان می کند.

 

نهادهای فرهنگی باید برای ترویج و گسترش فرهنگ رضوی به میدان بیایند و زیبایی های زندگی، سیره و رفتار و کلام امام رضا (علیه السلام) را برای جوانان و نوجوانان ما بیان کنند تا بتوانند با این فرهنگ آشنا شوند.

 

نهادهای فرهنگی می توانند از ابزارهای مختلف برای ترویج و گسترش این فرهنگ در جامعه استفاده کنند و از طریق تهیه و تولید فیلم، سریال، تئاتر، رمان و داستان به بیان و معرفی کرامات و اخلاق امام رضا(علیه السلام) بپردازند و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز وظیفه دارد افراد فعال در این حوزه ها را حمایت کند و جهت دهی بدهند.

 

4-آیا ترویج و گسترش فرهنگ رضوی در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیرگذار است؟ فردی که از امام رضا(علیه السلام) تبعیت می کند هیچ گاه به سمت خیانت، اختلاس، از بین بردن حقوق مردم و خشونت و دیگر آسیب های اجتماعی نمی رود و فرهنگ رضوی اگر در جامعه ای پیاده شود قطعا شاهد کاهش آسیب ها نواقص آن خواهیم بود.

 

5-فرهنگ رضوی در تداوم انقلاب اسلامی چه تاثیری می تواند بگذارد؟ انقلاب اسلامی مبتنی بر قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) است و در اصول انقلاب اسلامی می بینیم که استکبارستیزی وجود دارد و امام رضا(علیه السلام) نیز استکبارستیز بودند و به همین دلیل مامون ایشان را به شهادت رسانید.

 

در داخل کشور اگر کسی بخواهد به سمت استکبار برود قطعا باید با او مقابله کنیم و باید بدانیم که سیره امام رضا(علیه السلام) بسیار می تواند در پیشرفت و توسعه جامعه تاثیرگذار باشد و باید به آن عمل کنیم.

 

فرهنگ رضوی اگر وارد سیاست شود قطعا می توانیم مردم را به سمت سعادت هدایت کنیم  و در این راستا مردم بی عدالتی، چاپلوسی، دروغ و اختلاس را نمی بینند.

 

اگر قرار است لایحه و قانونی در مجلس در زمینه فرهنگ تصویب شود باید به افراد و کارشناسان آگاه و آشنا با فرهنگ رضوی سپرده شود تا ببینند این قانون چه مقدار با فرهنگ رضوی فاصله دارد.

 

سخن آخر؛

یا امام رضا(علیه السلام) زندگی حرف هایی است که فقط و فقط باید در کنار "باب الجواد" بگویی و کلمه ها را تبدیل به دانه های اشک کنی وشبیه یک تسبیح دنبال هم بکشانیم و توی صورتت بچرخانید و ذکر بگیری و انگار که تسبیح پاره شود و دانه ها بیایند و بچکند روی سنگ های حرم...باز هم در به در شب شدم،"ای نور سلام"؛ باز هم زائرتان نیستم، "از دور سلام"

 

اَلسَّلامُ عَلَیک یا علی ابن موسَی الرِّضا (علیه السلام)

 

 

پایان پیام/573

منبع: شبستان

کلیدواژه: امام رضا ع فرهنگ رضوی آسیب های اجتماعی امام رضا علیه السلام نهادهای فرهنگی انقلاب اسلامی فرهنگ رضوی اگر کسی آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۱۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم

بیشترین روایاتی که در ارتباط با شهر مقدس قم و قمی ها بیان شده از امام صادق(ع) است که در مناسبت‌های مختلفی از این شهر و اهل آن به نیکی یاد کرده و تعابیر بی‌نظیری را برای شهر قم بیان کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، شهر مقدس قم از شهرهایی است که از صدر اسلام مورد توجه معصومین علیهم السلام بوده و روایات فراوانی از پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) گرفت تا امام هادی و امام عسکری علیهما السلام راجع به شهر مقدس قم و ویژگی‌های آن بیان شده که این شهر را به مقصدی برای مهاجرت اصحاب و یاران اهل بیت تبدیل کرده و اهل آن را مورد تحسین و تمجید قرار داده اند.

بیشترین روایاتی که در رابطه با شهر مقدس قم و قمی ها بیان شده است از امام صادق علیه السلام است که در مناسبت های مختلفی از این شهر و اهل آن به نیکی یاد کرده و تعابیر بی نظیری را برای شهر قم بیان کرده اند به صورتی که شهر قم را شهر منتخب خداوند و حرم اهل بیت، پناهگاه فاطمیون و محل امن شیعیان دانسته و ضمن تشویق مؤمنان به مهاجرت به قم اهل قم را مردمی نجیب، عالم، دیندار، پیکارجوی در راه خدا و یاوران امام عصر(عج) معرفی کرده اند.

این نوشته به 19 روایت از امام صادق(ع) و به برخی از ویژگی های این شهر مقدس از نگاه امام صادق علیه السلام می پردازیم.

1. قم حرم اهل البیت علیهم السلام

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ لِلَّهِ حَرَماً وَهُوَ مَکةَ، وَانَ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَهُوَ الْمَدینَةُ، وَانَّ لِامیرِالْمُؤْمِنینَ حَرَماً وَهُوَ الْکوفَةُ، وَانَّ لَنا حَرَماً وَهُوَ بَلْدَةُ قُمْ، وَسَتُدْفَنُ فیها امْرَأَةٌ مِنْ اوْلادی تُسَمّی فاطِمَةُ، فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. قالَ الرَّاوی: وَکانَ هذا الْکلامُ مِنْهُ قَبْلَ انْ یولَدَ الْکاظِمُ علیه السلام؛ خداوند حرمی دارد که مکه است، و برای پیامبر صلی الله علیه و آله هم حرمی است و آن مدینه است، حرم امیرالمؤمنین علیه السلام کوفه و حرم ما اهل البیت شهر قم است. بزودی در قم، زنی از فرزندان من به نام فاطمه دفن می شود که هر کس مرقد او را زیارت کند بهشت بر وی واجب می گردد. راوی گوید: امام صادق علیه السلام این سخن را قبل از تولّد امام کاظم علیه السلام پدر بزرگوار حضرت فاطمه معصومه علیها السلام بیان کرد». (بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 41)

2. قم مدفن شفیعه شیعیان

امام صادق علیه السلام فرمود: «تُقْبَضُ فیها امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدی اسْمُها فاطِمَةُ بِنْتُ مُوسی، وَتَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شیعَتی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ؛ در شهر قم زنی از فرزندان من رحلت می کند که نام او فاطمه دختر موسی بن جعفر علیهما السلام است، و تمام شیعیان من (که شایسته شفاعت باشند) با شفاعت این خانم وارد بهشت می شوند». (بحارالانوار، ج 60، ص 228، ح 59)

3. قم و زائران بهشتی

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ زِیارَتَها تَعْدِلُ الْجَنَّةَ؛ بی شک (ثواب) زیارت مرقد حضرت معصومه علیها السلام برابر با بهشت است». (بحارالانوار ج 48، ص 317)

4. قم منتخب خدا

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ اللَّهَ اخْتارَ مِنْ جَمیعِ الْبِلادِ کوفَةَ وَ قُمْ وَ تِفْلیسَ؛ خداوند ازمیان تمام شهرها، کوفه، قم و تفلیس را برگزیده است». (بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 25)

5. قم حجّت خدا بر همه دنیا

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ اللَّهَ احْتَجَّ بِالْکوفَةِ عَلی سائِرِ الْبِلادِ، وَبِالْمُؤْمِنینَ مِنْ اهْلِها عَلی غَیرِهِمْ مِنْ اهْلِ الْبِلادِ، وَاحْتَجّ بِبَلْدَةِ قُمْ عَلی سایرِ الْبِلادِ وَبِأَهْلِها عَلی جَمیعِ اهْلِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ مِنَ الْجِنّ وَالْإنْسِ، وَلَمْ یدَعِ اللَّهُ قُم وَاهْلَه مُسْتَضْعَفاً بَلْ وَفَّقَهُمْ وَایدَهُمْ.. وَسَیأْتی زَمانٌ تَکون بَلْدَةُ قُمْ وَاهْلُها حُجَّةً عَلَی الْخَلائِقِ وَذلِک فی زَمانِ غیبَةِ قائِمِنا علیه السلام الی ظُهُورِهِ، وَلَوْلا ذلِک لَساخَتِ الْارْضُ بِأَهْلِها، وَانَ الْمَلائِکةَ لَتَدْفَعُ الْبَلایا عَنْ قُمْ وَاهْلِهِ، وَما قَصَدَهُ جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا قَصَمَهُ قاصِمُ الْجَبَّارینَ؛ خداوند کوفه را بر دیگر شهرها، و مؤمنین آن را بر مؤمنان سایر سرزمینها حجّت قرار داد و شهر قم را بر سایر شهرها و مردم آن را بر همه اهالی شرق و غرب عالم، از جن و انس، حجّت قرارداد. خداوند شهر قم و مردم آن را مستضعف و ناتوان رها نکرده، بلکه به آنان توفیق داده و آنها را تأیید کرده است. روزگاری خواهد آمد که شهر قم و مردمان آن بر دیگر مردمان حجت باشند. آن روزگار در زمان غیبت قائم ماست تا زمان ظهورش. اگر چنین نبود زمین، اهل خود را در کامش فرو می برد. فرشتگان بلایا را از قم و مردم قم دور می کنند. هیچ ستمگری قصد بدی نسبت به آنان نکند، مگر آن که درهم شکننده ستمگران او را در هم شکند». ( بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 22)

6. قم معدن علم و دانش

امام صادق علیه السلام فرمود: «سَتَخْلُو کوفَةُ مِنَ الْمُؤمِنِینَ، وَیأْزِرُ عَنْهَا الْعِلْمُ کما تَأْزِرُ الْحَیةُ فی جُحْرِها، ثُمَّ یظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَةٍ یقالُ لَها قُمْ، وَتَصِیرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَالْفَضْلِ، حَتّی لایبْقی فی الْارْضِ مُسْتَضْعَفٌ فی الدّینِ حَتّی الْمُخَدَّراتِ فِی الْحِجالِ، وَذلِک عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قائِمِنا، فَیجْعَلُ اللَّهُ قُمْ وَاهْلَهُ قائِمینَ مَقامَ الْحُجَّةِ، وَلَوْلا ذلِک لَساخَتِ الْارْضُ بِأَهْلِها، وَلَمْ یبْقَ فی الْارْضِ حُجَّةٌ، فَیفیضُ الْعِلْمُ مِنْهُ الی سایرِ الْبِلادِ فی الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، فَیتِمُّ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَی الْخَلْقَ حَتّی لایبْقی احَدٌ عَلَی الْارْضِ لَمْ یبْلُغْ الَیهِ الدّینُ وَالْعِلْمُ، ثُمَّ یظْهَرُ الْقائِمُ علیه السلام؛ بزودی کوفه از مؤمنان تهی خواهد گشت و علم و دانش از آن رخت برخواهد بست، همانند ماری که در لانه اش پنهان شود. آن گاه علم و دانش در شهری به نام قم آشکار خواهد شد. این شهر معدن دانش و فضیلت خواهد شد تا آنجا که بر روی کره زمین کسی نمی ماند که در دین ضعیف و ناتوان باشد، حتّی زنان پرده نشین؛ و این امر نزدیک ظهور قائم ما رخ خواهد داد؛ خداوند قم و مردم آن را جانشینان حضرت حجّت قرار می دهد. اگر چنین نبود بی شک زمین اهل خود را می بلعید و در روی زمین حجتی باقی نمی ماند. علم و دانش از این شهر به شهرهای دیگر در شرق و غرب عالم سرازیر می شود و بدین سان حجّت خدا بر بندگانش تمام می شود، تا آنجا که در کره خاکی کسی نمی ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد؛ سپس حضرت مهدی علیه السلام ظهور می کند». (بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 23)

7. قم کانون شیعیان

عبدالله بن سنان روایت مفصّلی از امام صادق علیه السلام نقل کرده، که در بخشی از آن آمده است «وَ هُوَ مَعْدِنُ شیعَتِنا؛ قم کانون شیعیان ماست».  (بحارالانوار، ج 60، ص 212، ح 20)

8. قم پناه مؤمنان در فتنه ها

امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْفِتَنُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها؛ هنگامی که فتنه ها همه شهرها را فرا بگیرد به قم و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 26)

9. سلام و برکات خدا بر قم

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ لَعَلی قُمْ مَلِکاً رَفْرَفَ عَلَیها بِجَناحَیهِ لایریدُها جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا اذابَهُ اللَّهُ کذَوبِ الْمِلْحِ فی الْماءِ، ثُمَّ اشارَ الی عیسَی بْنِ عَبْدِاللَّهِ فَقالَ: سَلامُ اللَّهِ عَلی اهْلِ قُمْ. یسْقَی اللَّهُ بِلادَهُمُ الْغَیثَ، وَینْزِلُ اللَّهُ عَلَیهِمُ الْبَرَکاتِ، وَیبَدِّلُ اللَّهُ سَیئاتِهِمْ حَسَناتٍ، هُمْ اهْلُ رُکوعٍ وَسُجُودٍ وَقِیامٍ وَقُعُودٍ، هُمُ الْفُقَهاءُ الْعُلَماءُ الْفُهَماءُ، هُمْ اهْلُ الدّرایةِ وَالرّوایةِ وَحُسْنِ الْعِبادَةِ؛ برفراز قم فرشته ای پیوسته بال و پر می زند. هیچ ستمگری تصمیم سوئی در مورد قم نمی گیرد مگر این که خداوند او را (به وسیله آن فرشته) نابود می کند، همانگونه که نمک در آب حل می شود. حضرت سپس از عیسی بن عبدالله قمی یاد کرد و فرمود: سلام و درود خدا بر اهل قم. محلی که خداوند آن را با آب باران سیراب می کند، و برکاتش را بر اهل آن نازل می نماید، و گناهان و خطاهای آنان را تبدیل به حسنه می کند. آنان اهل رکوع و سجود و قیام و قعودند. آنها هستند فقها و علما و خردمندان. آنان اهل روایت و درایت و عبادت نیکو هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 217، ح 46)

10. خاک قم مقدّس است

امام صادق علیه السلام فرمودند: «تُرْبَةُ قُمْ مُقَدَّسَةٌ وَاهْلُها مِنَّا وَنَحْنُ مِنْهُمْ، لایریدُهُمْ جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا عُجّلَتْ عُقُوبَتُهُ مالَمْ یخُونُوا اخْوانَهُمْ فَاذا فَعَلُوا ذلِک سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ جَبابِرَةَ سُوءٍ! اما انَّهُمْ انْصارُ قائِمِنا وَدُعاةُ حِقّنا. ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ الَی السَّماءِ وَقالَ: اللَّهُمَّ اعْصِمْهُمْ مِنْ کلّ فِتْنَةٍ وَنَجّهِمْ مِنْ کلّ هَلَکةٍ؛ خاک قم مقدّس است، ومردم قم از ما، و ما از آنها هستیم. هر ظالم ستمگری نسبت به قم نظر سویی داشته باشد خداوند در مجازاتش تعجیل می کند. این ویژگی ها برای اهل قم تا زمانی است که نسبت به یکدیگر خیانت نکنند. اگر چنین کنند خداوند حاکمان ستمگری را بر آنها مسلّط می کند. آگاه باشید که یاران حضرت مهدی علیه السلام و دعوت کنندگان به حقّ ما، قمی ها هستند. سپس حضرت سر به آسمان بلند کرد و این گونه در حق اهل قم دعا کرد: خدایا! آنها را از هرفتنه ای حفظ کن و از هر هلاکت و نابودی مصون بدار». (بحارالانوار، ج 60، ص 218، ح 49)

11. قم پناهگاه فاطمیون و محل راحتی مؤمنان

امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا اصابَتْکمْ بَلِیةٌ وَعَناءٌ فَعَلَیکمْ بِقُمْ. فَانَّهُ مَأْوی الْفاطِمِیینَ، وَمُسْتَراحُ الْمُؤْمِنینَ. وَسَیأتی زَمانٌ ینْفَرُ اوْلِیائُنا وَمُحِبُّونا عَنَّا وَیبْعُدُونَ مِنّا، وَذلِک مَصْلَحَةٌ لَهُمْ لِکیلا یعْرَفُوا بِوِلایتِنا، وَیحْقِنُوا بِذلِک دِمائَهُمْ وَامْوالَهُمْ. وَما ارادَ احَدٌ بِقُمْ وَأَهْلِه سُوءاً الّا اذَلَّهُ اللَّهُ وَابْعَدَهُ مِنْ رَحْمَتِهِ؛ هر زمان بلاها و نگرانی ها شما را فراگرفت به قم پناه ببرید. زیرا قم پناهگاه فاطمیین و محل راحتی مؤمنان است. و زمانی خواهد آمد که اولیاء و دوستان ما از ما دور می شوند و از شهرهای ما کوچ می کنند، و این کار به مصلحت آنان است، برای این که به ولایت ما شناخته نشوند، و جان و مال خود را حفظ کنند و هر کس به قم و اهل قم نظر بدی کند خداوند او را ذلیل کرده و از رحمتش دور می سازد». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 32)

12. قم مأمن شیعیان

جماعتی از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که فرمودند: «اذا عَمَّتِ الْبَلایا فَالْامْنُ فی کوفَةِ وَنَواحیها مِنَ السَّوادِ وَقُمْ مِنَ الْجَبَلِ وَنِعْمَ الْمَوْضِعُ قُمْ لِلْخائِفِ الطَّائِفِ؛ هنگامی که بلا فراگیر شود امنیت در کوفه و اطراف آن در عراق، و قم در منطقه جبل (ایران) خواهد بود و قم محل خوبی برای افراد خائف و سرگردان است». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 28)

13. دفع بلا از قم

امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا فَقَدَ الْامْنُ مِنَ الْعِبادِ، وَرَکبَ النَّاسُ عَلَی الْخُیولِ، وَاعْتَزَلُوا النّساءَ وَالطّیبَ، فَالْهَرْبُ الْهَرْبُ عَنْ جَوارِهِمْ، فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِداک: الی اینَ؟ قالَ: الی الْکوفَةِ وَنَواحیها، اوْ الی قُمْ وَحَوالیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهُما؛ هنگامی که امنیت از میان مردم رخت بربست، و مردم سوار بر مرکب های جنگی شده، و از همسران خویش و بوی خوش فاصله گرفتند، از آنها فرار کنید. راوی می گوید عرض کردم: فدایت گردم به کجا فرار کنیم؟ فرمود: به سمت کوفه و حوالی آن، یا قم و نواحی آن، زیرا بلا از این دو شهر دفع شده است». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 29)

14. قم مرکز شیعیان و موالیان ائمّه اطهار علیهم السلام

سلیمان بن صالح می گوید: روزی خدمت امام صادق علیه السلام بودم، که از فتنه های بنی عبّاس و مشکلاتی که از سوی آنها دامنگیر مردم شده بود سخن به میان آمد، عرض کردم: فدایت گردم، در چنین زمانی مردم به کجا پناه ببرند؟ فرمود: «الی الْکوفَةِ وَحَوالیها وَالی قُمْ وَنَواحیها، ثُمَّ قالَ: فی قُمْ شیعَتُنا وَمَوالینا؛ به کوفه و حوالی آن و قم و اطراف آن پناه ببرید. سپس فرمود: شیعیان و موالیان ما در قم هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 215، ح 35)

15. اهل قم یاران امام زمان(عج)

امام صادق علیه السلام خطاب به عفان بصری فرمود: «آیا می دانی چرا قم را قم نامیده اند؟ گفت: خدا و رسولش و شما بهتر می دانید. فرمود: «انَّما سُمّی قُمْ لِانَّ اهْلَهُ یجْتَمِعُونَ مَعَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیهِ، وَیقُومُونَ مَعَهُ وَیسْتَقیمُونَ عَلَیهِ وَینْصُرُونَهُ؛ از آن جهت قم را قم نامیده اند که مردم آن بر گرد قائم آل محمّد صلوات الله علیه اجتماع نموده، و همراه او قیام می کنند، و در راه او پایداری می ورزند، و به یاریش بر می خیزند». (بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 38)

16. اهل قم بندگان پیکارجوی خدا

یکی از راویان حدیث می گوید: خدمت امام صادق علیه السلام نشسته بودم که این آیه شریفه قرائت شد: «فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیهِمْ عِبَاداً لَّنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیارِ وَکانَ وَعْداً مَّفْعُولًا؛ هنگامى که نخستین وعده فرامى‏رسد، گروهى از بندگان پیکارجوى خود را بر ضد شما بر مى‏انگیزم( تا شما را سخت درهم کوبند، حتى براى به دست آوردن مجرمان) خانه‏ها را جستجو مى‏کنند، و این وعده‏اى است قطعى» سوره اسراء، آیه 5

سؤال کردم این افراد چه کسانی هستند؟ امام سه مرتبه فرمود: به خدا قسم آنها قمی ها هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 40)

17. اهل قم یاوران اهل بیت علیهم السلام

امام صادق علیه السلام فرمود: «اهْلُ خُراسانَ اعْلامُنا، وَاهْلُ قُمْ انْصارُنا؛ مردم خراسان اعلام و نشانه های ما، و اهالی قم یاوران ما هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 30)

18. اهل قم آمرزیده شده اند

امام صادق علیه السلام فرمود: «اهْلُ قُمْ مَغْفُورٌ لَهُمْ؛ غفران الهی برای اهل قم است». (بحارالانوار، ج 60 ، ص 218، ح 48)

19. تصریح بر نجیب بودن اهل قم

ابان بن عثمان می گوید: عمران بن عبدالله قمی وارد بر امام صادق علیه السلام شد. حضرت خطاب به او فرمود: «کیفَ انْتَ؟ وَکیفَ وُلْدُک؟ وَکیفَ اهْلُک؟ وَکیفَ بَنُو عَمّک؟ وَکیفَ اهْلُ بَیتِک؟ ثُمَّ حَدَّثَهُ مَلِیاً. فَلَمَّا خَرَجَ قیل لِابی عَبْداللَّهِ علیه السلام: مَنْ هذا؟ قالَ: نَجیبُ قُومِ النُّجَباءِ، ما نَصَبَ لَهُمْ جَبَّارٌ الّا قَصَمَهُ اللَّهُ؛ حالت چطور است؟ فرزندانت چطورند؟ عموزادگانت چطورند؟ اهل بیت تو چگونه اند؟ سپس برای مدّتی طولانی با او سخن گفت. هنگامی که عمران از خدمت امام مرخص شد، کسی پرسید: این آقا (که اینقدر مورد احترام شما قرار گرفت) چه کسی بود؟ فرمود: فرد نجیبی از قوم نجباء (مردم قم) بود. مردمی که هرگاه ستمگری قصد بدی نسبت به آنها کند، خداوند او را درهم می شکند». (بحارالانوار، ج 60، ص 211، ح 19)

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • دو توصیه کوتاه از امام صادق علیه‌السلام
  • آیین دمام‌ زنی به مناسبت شهادت امام صادق (ع) در بندرعباس
  • یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم
  • امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند
  • معلمان بهترین الگو برای دانش آموزان خود باشند
  • گیلان در سوگ سالروز شهادت صادق آل عبا (ع)
  • گیلان در سوگ شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
  • امام صادق(ع) مرجع امت اسلامی است